Wie is Richard Hijlkema?
Richard heeft de opleiding tot Register Accountant afgerond. Vervolgens heeft hij zich verder gespecialiseerd in ICT-auditing door aan de Erasmus Universiteit de opleiding tot EDP-auditor te volgen. Aansluitend heeft hij zijn Master behaald aan de universiteit van Nyenrode. In 2019 heeft hij de postdoctorale opleiding tot Register Controller / Executive Master of Finance and Control met succes afgerond en in 2023 de NLP-practitioner opleiding.
Vervulde (interim)functies
CFO, Loco-secretaris, integrated risk manager, afdelingshoofd bedrijfsvoering, projectleider, adjunct-directeur samenwerkingsverband, afdelingshoofd Planning & Control, concern controller, lid management team, directielid, manager interne controle en kwaliteit UWV, controleleider Ernst & Young, EDP-auditor, voorzitter fusie-werkgroep financiën, opstellen IFRS-jaarrekening.
Werkervaring
Big four accountantskantoor, diverse gemeenten, gemeenschappelijke regelingen, geestelijke gezondheidszorg, intergemeentelijk samenwerkingsverband, CBS, UWV, APG, Obvion, Q-Park, HEEMwonen, Composite Resins, Cicero Zorggroep, Meander zorggroep, Kempenhaeghe.
In de afgelopen jaren is een veelheid aan (interim)management en projecten uitgevoerd. Een aantal is hierboven weergegeven.
Financieel/Bedrijfsvoering
Opstellen begroting, jaarrekening en maand- & kwartaalrapportages. Ontwikkeling en implementatie begrotingmodule. Bezuinigingsvoorstellen ontwikkelen en invoeren. Fraude-onderzoek. Projectleider bedrijfsvoering decentralisaties (WMO, Jeugdzorg en Participatiewet), liquiditeitsplanning.
ICT
Projectleider Implementatie AFAS/ERP, Projectleider samenvoeging drie ICT-afdelingen. Eindverantwoordelijk projectleider optimalisering processen en ICT-systemen (budget € 10 miljoen). Diverse audits naar o.a. de general IT-controls (logische toegangsbeveiliging, change management, back up/recovery/uitwijk). Implementatie eHRM-module. Insourcing salarisadministratie.
Fusies en overnames
Opzetten en samenvoegen quality units zes uitvoeringsinstellingen. Begeleiden tweetal gemeentelijke fusies. Voorbereiden samenwerkings-verband bedrijfsvoering. Voorbereiden en vormgeven intergemeentelijke belastingsamenwerking.
Kwaliteits- en procesmanagement
Opstellen audit programma en implementeren kwaliteitsvisie alsmede risk management. Diverse financial en operational audits. Stroomlijnen processen (projectmanagement, P&C, HRM, juridische zaken, ICT, post/archief en digitalisering).
Persoonskenmerken
✔ people manager
✔ teambuilder
✔ visie
✔ resultaatgericht
✔ integer
✔ organisatiesensitief
✔ doorzettingsvermogen
✔ flexibel
✔ communicator
✔ humor
Opleidingen
✔ Register Accountant
✔ Register Controller (niet meer ingeschreven)
✔ Register EDP-auditor (niet meer ingeschreven)
✔ Master of Science (Nyenrode)
✔ Certified Information Systems Auditor
✔ NLP practitioner
✔ Leergang strategisch leiderschap
✔ Projectmanagement (PRINCE2 gecertificeerd)
✔ ITIL, BiSL en ASL
✔ Risk- & informatie-management
✔ ISO, INK/HKZ
✔ Business Change Manager / Biomimicry
✔ Power-BI
Docentschap
✔ Docent Projectmanagement / Governance &
Compliance, Universiteit Maastricht
✔ Diverse incompany trainingen
Software kennis o.a.
✔ AFAS
✔ SAP/Exact/Baan/ADP
✔ Key2finance/Centric
✔ MS Office
© Hijlkema, Auditing & Advies
KvK 14103906
© Hijlkema, Auditing & Advies
KvK 14103906